Listor

Igår satt jag och komponerade ihop några listor. Tänkte att jag vill definiera och förtydliga en del saker.

Den första handlar om varför jag vill vara hetsätningsfri. Den lyder:

* Vara fri från ångesten och självföraktet som detta skapar.

* Inte vara stor (försöker att inte använda ordet tjock) och kunna handla fina kläder.

* Få mer energi som jag kan använda till något annat.

* Jag vill leva i en vanlig vardag med plugg eller jobb utan att allt är kaos pga av hetsätning.

* Ej blockera min känslor och på så sätt kunna hantera depressionen på ett mer konstruktivt sätt.

* Vara mer närvarande

Nästa lista handlar om vad det innebär att vara hetsätningsfri:

* Inte äta stora mängder mat/skräp inom en väldigt kort tid (vanligtvis ca 20 min) och att inte kompensera på något sätt.

Den sista listan är punkter på olika beteenden som leder till hetsätning och vidare depression.

* Svart eller vitt tänkande. Det finns gråa zoner!

* Inte våga stå ut i mina känslor.
Glömma att känslor inte är konstanta utan övergående.

* För många och för höga krav på mig själv. En massa "måsten". Det är okej att skippa ett inbillat måste.

* Utesluta och förbjuda något i matväg inklusive godis under en längre tid.

* Banta med extrem hunger som följd och ett blodsocker som åker berg&dalbana.

* Allt för mkt alkohol.

* Inte känna mina begränsningar och inte lyssna till min kropp.

And That's it. Jag känner mig så duktig =) Det känns verkligen bra att ha fått ner det på papper. Jag har en svart bok som jag skriver i lite till och från och den kom till användning. Måste också tillägga att bulimifri.blogg.se är en stor inspiration. Om du har en ätstörning så rekommenderar jag verkligen den bloggen. Om du har depression av ngt slag så rekommenderar jag www.korallhavet.se. Just nu ligger sidan dock nere men öppnar säkert snart igen.

Igår slängde jag mina ephedra och koffeintabletter och ännu har jag inte fällt en tår eller känt "VA FAN GJORDE JAAAG!!". En dag i taget.

PS: Hoppas inte T blir sur för att jag snodde hans underbara citat (se överskrift). Me like.

Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för din kommentar, jag ska läsa din blogg också, alltid kul att följas åt. Ta hand om dig, kram!

2008-10-03 @ 23:23:08
URL: http://hiraedd.blogg.se/
Postat av: hanna

hej hjärtat...vad bra att du inte känner att"vad fan gjorde jag"....inte lätt att göra sig av med det som inte gör "bra" för än...du ska vara stolt över detta steg...det är ett stort steg för dig...och kämpa vidare=)massa kram

2008-10-04 @ 11:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0