Elies sex budord

Jag är en missbrukarpersonlighet. Det är svårt att erkänna för sig själv. Dock har jag insett det sen en lång tid tillbaka, men det är skillnad mellan att inse det intellektuellt och inse det med hjärtat. Det är en sådan insikt som man hela tiden, varje dag, varje minut, behöver leva efter. Jag är en missbrukarpersonlighet. 

Sedan en längre tid tillbaka har jag missbrukat ephedra (vilket är olagligt) och koffeintabletter. Ett tag behövde jag koffientabletter enbart för att kunna gå ur sängen. De ger mig inte bara energi utan jag blir glad och mina bekymmer och min ångest hamnar långt in i själen där jag inte kan känna dem. Fast det är en fejkad lycka för dagen efter är jag tillbaka på ruta ett. Det är inte så jag vill leva. Jag vill kunna känna äkta lycka.

Det är som med maten. När jag hetsäter tränger jag bort mina känslor. Stoppar ner dem i en box någonstans i kroppen och låser. Dock kan den här boxen öppna sig själv när effekten av sockerfyllan avtar. Precis så är det med koffeinet och ephedran. Så jag säger, no more.

Idag kastade jag mina tabletter och sprutade rengöringsmedel på dem. Jag kommer inte att skriva och säga att jag aldrig kommer använda koffein eller ephedra igen, men jag ska i alla fall försöka och verkligen, verkligen göra mitt bästa.
Tänk om man kunde göra så med maten. Kasta all mat och enbart leva på vatten. Alkohol, droger etc kan man bestämma sig för att inte beblanda sig med. Jag säger absolut inte att det är lätt, det är fucking jävla skitsvårt, men mat.. den måste man beblanda sig med flera gånger om dagen. Fan va synd det är om oss med ätstörningar =)

För någon dag sedan skrev jag en lista, vilken jag kallar "Elies sex budord". Den är inspirerad av bulimifri.blogg.se.

Here it goes:

* Jag accepterar mig själv, både mina styrkor och svagheter.

* Jag accepterar mitt utseende och min vikt oberoende vad vågen visar.

* Jag vågar känna mina riktiga känslor oavsett om jag är glad, ledsen, arg, stressad eller irriterad.

* Jag vågar tro på mig själv och min framtid.

* Någon annans sanning är inte min sanning. 

* Jag tänker vara snäll mot mig själv.

Denna lista har jag liggandes brevid mitt nattduksbord och jag tänker läsa den högt för mig själv varje dag och kanske t o m flera gånger om dagen. Idag har jag varit snäll mot mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0