Britney Spears

Jag står ute på min lilla uteplats, röker en cigarett och tänker på Britney Spears.

I flera år har medievärlden exponerats av bilder på Brittan. Denna tjej har blivit granskad under lupp och blivit kritiserad för mkt, inte minst hennes utseende. Den vältränade, smala Brittan med en tvättbrädemage förvandlades från "hot sexy bitch" till en normalbyggd tjej med en valk här och en där. Normal helt enkelt. Men denna normalbyggda tjej, som dessutom fött två barn, ansågs plötsligt som tjock och osexig. Jag tyckte också hon förlorat sin glans. Hon blev hånad för sitt utseende och ansågs ha "gått ner sig". Hon dög helt enkel inte. Att hon dessutom verkade/verkar lida av psykiska besvär gjorde nog inte saken bättre.

Jag är ingen skvaller älskande tjej som köper Hänt extra och allt vad de heter. Men turerna kring Brittan har inte gått att ta miste om, om man inte levt under en sten i skogen.

Nu har Brittan tagit tag i sitt liv, börjat träna och gått ner i vikt. Hon visar stolt upp sin nya, fina kropp i en ny musikvideo. Nu älskar vi Britney igen. Nu är hon smal, fin och vältränad, nu duger hon! Och eftersom hon är så fräsch, måste hon ju också må bra, eller hur? Nu finns det inget att kritisera längre. Nu skäms inte hennes fans längre, de är lika stolta som en nybliven mor som håller sin nyfödde bebis i armarna för första gången.

Vilket budskap sänder detta ut egentligen? Och inte minst, hur förvirrande måste det inte vara för Britney? 

Normal kroppsform, en finne på hakan och "jag pallar inte tvätta håret idag". Oduglig och hånad.
Vältränad med en tvättbrädemage, långa blonda extensions och perfekt retucherad hy. Sexig, välmående och populär.

Jag menar inte att det är fel att ta hand om sig själv, sminka sig och fixa till sig, absolut inte. Det jag tycker är helt snevridet, är att någon hånas och kritiseras för sitt utseende så grymt och fördomsfullt; som att en människas värde sitter i hennes/hans utseende. Dessutom av en branch som har en sådan enorm makt och inflytande. Med det vill jag också ha sagt att jag själv inte är fördomsfri. 

Skvaller säljer som smör i solen och människor älskar att se kändisar osminkade och med småfettigt, rufsigt hår. Det ger oss en känsla av att de också är normala människor. Jag kan också titta på dessa bilder och tänka "ha, ha! Hon är minsann inte så perfekt...".

När allt kommer omkring, så handlar det om pengar. Som sagt, skvaller och paparazzibilder säljer. Men hos vem ligger ansvaret egentligen? Är det okej att dömma och håna någon så hårt för deras utseende? Vill vi ha det så? Håller vi med buskapet detta sänder ut? Ska vi sluta köpa dessa tidningar eller ska vi kräva att paparazziyrket förbjuds? Jag vet inte. Dock tänker jag tänka efter nästa gång jag kommenterar någons utseende i en negativ bemärkelse. Mitt eget också.

En människa är så mycket mer än dess yta. 



Kommentarer
Postat av: hanna

ja fy vilken karusell det va med henne...men jag har aldrig sagt att hon har varit ful när hon gick upp ivikt som är normalt när man väntar barn.Därimot gjorde median henne så illa och påpeka brister..om egentligen inte är några brister...en valk här och var...so what!! ja du fattar nog vad jag vill komma fram till...median förvränger syndbilden,men det e´upp till oss"vanliga" att bedömma om det är hälsosamt=)

me iallafall tycker jag det är skönt hon mår psykiskt bättre=)alla förtjänar det...massa kramar vännen

2008-10-16 @ 12:14:25
Postat av: Elin

Det blir som en enda gröt av allt, en dålig stämning. Fast det är ganska intressant hur vi kan sitta och tänka "Fan vad skönt att den och den också har dåliga dagar" men samtidigt tillåtet vi inte oss själva att slacka det minsta, allt ska alltid vara på topp och perfekt.. Det blir inte lite motsägelsefullt ;) Bra inlägg för övrigt!

2008-10-17 @ 11:42:54
URL: http://hiraedd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0